måndag 10 november 2014

Det finns fler anhöriga än bara föräldrar

Just idag känner jag hur ja tappat tron på omgivningen och bara vill klargöra att Maximilan även har en morfar, mormor, moster, farmor, farfar, faster och farbror etc. och även dom påverkas av vad som händer med och i Maximilians liv. Dom alla har varit med ifrån första stund, redan ifrån att stickan visade de magiska tecknet. När vi var på extra kontroll för fosterhjärt diagnostik, när vattnet gick sex veckor för tidigt. När han krampade och var nära att dö, väntan på alla svar. Oron som uppstår när vi medelar att vi måste nu åka in för han är dålig. Även ifall dom inte varit där och sett allt med egna ögon har dom fått veta allt som hänt. Och bara de räcker för att påverka.

Nu har jag själv inga syskonbarn eller barnbarn (lite för ung för barnbarn hoppas jag) men jag har som ni vet ett barn. Och där med vet jag att kärleken till sitt barn är oändlig, obeskrivlig och den starkaste som finns. Kan bara tänka mig att se sitt barn lida, vara orolig och varje dag behöva bita ihop och kämpa på utan att veta hur nästa timme ser ut. Att på allt detta har detta barnet ett eget barn som är sjukt och behöver flera medeciner för att överleva desutom kommer att behöva genomgå en omfattande operation för att kunna växa upp. Jag ser det som en självklarhet att de påverar våra familjer, men inte en enda gång har dom vikit ifrån varken våran eller Maximilians sida.

Med all denna vetskap gör de ont i mig när okunniga, ovetandes och självupptagna människor yttrar sig emot dessa hjältar endast för att göra de hela oviktigt. Påperkar saker som inte ens hör till, slänger ur sig sårande kommentarer. Det gör ont och behöva se att dessa människor får lida ännu mer, som om dom inte redan har tillräkligt med börda utan måste stå ut med dessa oförstående människor på köpet. Hoppas av hela mitt hjärta att förståelse för olika situationer ska öka, det skulle underlätta en hel del kan ja lova. Och ja hoppas att människor i våran omgiving ska orka fortsätta å hålla sig starka och inte falla.

Så snälla tänk på att en person kan påverkas även ifall man inte står mitt i centrum av alla händelser, det blir tungt och jobbigt. Lyssna gärna på era medmänniskor men döm ingen förens du har all fakta och information om vad som pågår, de kan förstör mer än du tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar